Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 2903 (0.056s).

Międzynarodowa Noc Muzeów

Wynik: 48 2015-04-07 09:48:24

Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie wraz z oddziałami po raz dziesiąty włącza się w tę międzynarodową akcję otwierając się nocą dla zwiedzających. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: 19.00 - Uroczyste rozpoczęcie Międzynarodowej Nocy Muzeów oraz wernisaż wystawy Bestiariusz Jana Lebensteina - Dziedziniec zamkowy 19.05 - Wystawa oraz film Lebenstein - sala przy wieży 20.00 - Wernisaż wystawy Pokaz Nabytków i Konserwacji 2014 –sala Marcina Kromera 19.00 – 21.00 – Koncert uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej – sale kopernikowskie 21.00 – 21.30 - Prezentacja Skarbce-skarbczyki-szkatuły z XVI-XVII wieku – sale kopernikowskie 22.00 – 23.00 - Muzealny Wehikuł Czasu – sale kopernikowskie W trakcie trwania nocy: od 20.00 - Nocna panorama Olsztyna - wieża zamkowa - Olsztyńska Larpówka Majowa – piwnice zamkowe 21.30 - Nie tylko Stare Miasto. Pradzieje Olsztyna - zwiedzanie z kuratorem – II kondygnacja strychowa - Warsztaty dla dzieci Z warmińskim konikiem w tle – I kondygnacja strychowa - Prezentacja video Najciekawsze muzealia ze zbiorów MWiM – hol muzeum - Przymierzalnia strojów historycznych - Dawne zabawy - Bańki mydlane - Latarenki muzealne - Muzealne Bingo - (co godz. losowanie nagród) - Degustacja – Restauracja Casablanca - Pokaz filmu Nocna linia Muzealna (w dwie strony, co 30 minut) Start: pomnik Kopernika - BWA- - Muzeum Przyrody 4334 Otwarcia wystaw: https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/pokaz-nabytkow-4297.jpg - Pokaz muzealiów zakonserwowanych, zakupionych i ofiarowanych w 2014 r. Coroczny, specjalny pokaz obiektów zakonserwowanych i pozyskanych do zbiorów Muzeum. https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/lebenstein-160515-4293.jpg - Bestiariusz Jana Lebensteina (1930-1999) Wystawa z kolekcji Marii i Marka Pileckich Na wystawie zobaczymy wybór prac, w których świat antropomorficznych stworzeń i postaci obdarzonych dziwacznymi cechami określającymi ich fizyczność | zacierającymi jednoznaczną przynależność do gatunku, opowiada o fascynacjach, lękach, obsesjach twórcy. https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/dgo-2-4306.jpg Dom „Gazety Olsztyńskiej"-19.00 Pokaz najcenniejszych zbiorów oraz nabytków 2014 r. Program - Pokaz najcenniejszych zbiorów oraz nabytków z 2014 r. - Wystawy: „Gazeta Olsztyńska” 1886-1939, Olsztyn. Szkice do dziejów miasta Tym razem wybierz sam! Plakaty polityczne końca PRL Przyznając się do polskości. Szkoły polskie na Warmii i Mazurach (1929-1939) https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/muzprzy-noc2015-4300.jpg Muzeum Przyrody w Olsztynie - 19.00 Zwiedzanie z latarkami oraz zabawy edukacyjne w Muzeum i w plenerze Program - Nocne zwiedzanie godz.: 19:30; 21:00; 22:30 - Konkursy: Rozpoznawanie głosów warmińskiej i mazurskiej przyrody, Nocni tropiciele zwierząt - Noc w eterze - spotkanie z krótkofalowcami - Nocni odkrywcy przyrody - gra terenowa w parku przy Muzeum - Zajęcia plastyczne dla dzieci i dorosłych - Pokaz miniatur zabytkowych obiektów Olsztyna (Prosimy o zabranie ze sobą latarek i czegoś do pisania) https://m.wmwm.pl/2014/09/orig/008-041-1280x768-1051.jpg Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim - 19.00 Widowisko historyczne: Wizyta króla Zygmunta II Augusta u biskupa Stanisława Hozjusza Program https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/reszel-n-4304.jpg Galeria „Zamek” w Reszlu - 18.00 Otwarcie wystawy: FALE. Subiektywna historia polskiego strit artu Program https://m.wmwm.pl/2015/05/orig/mragowo-noc2015-4301.jpg Ratusz Miejski w Mrągowie - 22.00 Pokaz Plenerowy Spotkanie z Matyldą Program 1729 1730 1732

https://muzeum.olsztyn.pl/3141,miedzynarodowa-noc-muzeow.html

Noc Muzeów 2019 w Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 48 2019-04-25 10:36:00

Muzeum Warmii i Mazur, wraz ze wszystkimi oddziałami, jak co roku włącza się w międzynarodową akcję Nocy Muzeów. Podczas nocnego spotkania Muzea będą otwarte dla wszystkich zwiedzających w godzinach wieczornych. W programie każdego z oddziałów liczne atrakcje, wystąpienia i wernisaże. Olsztyn - zamek 19.00-24.00 W tym roku program Nocy Muzeów na olsztyńskim zamku nawiąże do 666 rocznicy założenia Olsztyna. W programie: 19.00 - Powitanie gości 20.00 - Otwarcie pokazu - Pójdę na Stare Miasto (Sala Kromera) 21.00 - O tym się mówi. Nocna opowieść o Edwardzie Dwurniku - Grażyna Prusińska (górna kondygnacja strychowa) 23.00 - Teatr Cieni: "O czym szemrze Łyna?" Teatr Form Niezależnych - Korzunowicz 24.00 - Zakończenie imprezy Dyrektor Muzeum Piotr Żuchowski (dziedziniec) Pokazy Bractwa rycerskiego Konwentu Św. Piotra z Olsztynka 19.30, 20.30, 21.30, 22.30 (dziedziniec). Nocna panorama Olsztyna (wieża zamkowa). Zwiedzanie wystaw: „O takich rzeczach się nie mówi. Edward Dwurnik (1943-2018). Malarstwo” „W służbie niepodległości. Telegramy patriotyczne 1895-1939” „A święci milczą Warmińska rzeźba ludowa ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur” „Z niepamięci. Rzeźby Adolfo Wildta (1868-1931) z kolekcji Franza Rose z Dylewa”. Warsztaty, konkurs plastyczny "Moja Noc w Muzeum", dawne stylizacje, detektyw muzealny. Do oddziałów muzeum: Muzeum Przyrody i Domu "Gazety Olsztyńskiej" kursować będzie bezpłatna, nocna linia muzealna: Przystanek: Pomnik Kopernika (Zamek) Trasa: Pomnik Kopernika (Zamek) - Muzeum Nowoczesności (Hotel Wileński) - Planetarium (BWA) - Muzeum Przyrody Godziny odjazdu: 19.00, 19.30, 20.00, 20.30, 21.00, 21.30, 22.00, 22.30, 23.00. Przystanek: Muzeum Przyrody Trasa: Muzeum Przyrody - Planetarium (BWA) - Muzeum Nowoczesności (Hotel Wileński) - Pomnik Kopernika (Zamek) Godziny odjazdu: 19.00, 19.30, 20.00, 20.30, 21.00, 21.30, 22.00, 22.30, 23.00. Dom „Gazety Olsztyńskiej” godz. 19.00 – 24.00 Codzienność w PRL – 30 lat po … W związku z 30. rocznicą zmiany ustrojowej w Polsce na Nocy Muzeów w Domu „Gazety Olsztyńskiej” można będzie obejrzeć ekspozycję zabytków związanych z życiem codziennym w PRL, czyli stare telefony, diaskop do wyświetlania filmów, kamerę ręczną, maszynę do pisania, dalekopis, aparaty fotograficzne, magnetofon szpulowy, adapter, radioodbiorniki itp. Przygotowana została także wystawa (Nie)mała propaganda w PRL, ukazująca zbiory filumenistyczne. Propaganda w okresie PRL wdzierała się w życie codzienne Polaków w sposób często niedostrzegalny, m.in. na etykietach zapałczanych będących rodzajem mikroplakatów. Ze względu na masowość użycia zapałek, etykiety zdobiące pudełka stanowiły ważne narzędzie propagandy, upowszechniania treści politycznych, ideologicznych, kulturalnych i obyczajowych. Proponujemy również zwiedzanie wystawy „Gazeta Olsztyńska” 1886-1939 oraz własnoręczne wykonanie druku strony tytułowej 1 numeru „Gazety” z 1886 r. Muzeum Przyrody 19:00 Wszystkie naj… Zwierzęta Warmii i Mazur. Największe, najmniejsze, najbardziej kolorowe, najcięższe, o największej rozpiętości skrzydeł … itp. Zwierzęta Warmii i Mazur będą przedstawione podczas oprowadzania z latarkami po wystawie w Muzeum Przyrody. Specjalnie przygotujemy część eksponatów do dotykania. Będzie można „pogłaskać” największego drapieżnika Warmii i Mazur - wilka, przymierzyć skrzydło bielika, dotknąć najbardziej kolczaste zwierzę - jeża, porównać poroża jelenia i sarny. Jak co roku zapraszamy na zajęcia edukacyjne dla rodzin, m. in. grę terenową w parku i warsztaty plastyczne. Zamek w Lidzbarku Warmińskim 19.00 – 23.00 Teatr i magia na zamku. Tegoroczna Noc Muzeów zaprowadzi nas w świat teatru, groteski i starego kina. Wystąpi Chór Społeczny Czarnego Karła z Bydgoszczy, który zaprezentuje dwa spektakle oraz film „Theatrum Magicum”, z 2016 r. nakręcony w zakamarkach pałacu w Łańcucie. Późnym wieczorem, dla tych co lubią się bać… pokażemy film „Nosferatu“ z 1922, w reż. Friedricha W. Murnau, film niemy z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Parampampam Trio. Udostępnimy do zwiedzania na co dzień zamknięte zamkowe zakamarki, oraz przygotujemy inne atrakcje. Muzeum Mazurskie w Szczytnie 20.00-24.00 W trakcie nocy muzeów odbędzie się koncert w wykonaniu chórów z terenu Powiatu Szczycieńskiego. Muzeum im. J. G. Herdera w Morągu 18.00-22.00 Sekrety damskiego buduaru. W programie: Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „W damskiej gotowalni” Prelekcja „Pokaż mi czym pachniesz, a powiem Ci kim jesteś – historia perfum” (Anna Malinowska) Warsztaty plastyczne. Wyjątkowo w tę Noc pokażemy wnętrze zabytkowej szafy ze Sztynortu. Muzeum w Mrągowie 21.00 Plenerowy spektakl teatralny „Spotkanie z duchem Matyldy Ratusz miejski, Skwer Św. Jana Pawła II Współpraca: Teatr INSANIA w Mrągowie Galeria "Zamek" w Reszlu 19.00 - 22.00 Linie Formy Kolory Po wystawie – To, co widać. Sztuka Abstrakcji Projekcja filmu o twórczości Jacksona Pollocka Konkurs: Odszukaj wśród obrazów na wystawie „polskiego Pollocka” /z nagrodą/ Malarstwo gestu – gest w malarstwie: krótki wykład i warsztaty plastyczne w oparciu o swobodę gestu malarskiego Mały poczęstunek Kościół ewangelicko-augsburski (Stare Miasto) 18.00 - 23.00 18.30 - Orkiestra Dęta Powiatowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach prowadzona przez Andrzeja Regieca. W repertuarze muzyka klasyczna i rozrywkowa 20.00 - Wiktor Opara, Bard z Ostródy, Gitara i Śpiew - w klimacie Boba Dylana 21.00 - Luteranizm w pigułce – wykład ks. Łukasza Stachelka. 21.30 - Magdalena Białecka Organy i Piotr Karkosa Trąbka. Muzyka klasyczna na organy i trąbkę. Kościół będzie można zwiedzać w godzinach 18.00 – 23.00 2534 2535 https://m.wmwm.pl/2019/05/orig/noc-belka-logo-6394.jpg -- Patronat medialny nad wydarzeniem: Gazeta Olsztyńska, Radio Olsztyńska, TVP3. Wydarzenie dofinansowano ze środków Gminy Olsztyn. Wydarzenie dofinansowano ze środków Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Partnerem imprezy jest Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Warmii i Mazur.

https://muzeum.olsztyn.pl/5245,noc-muzeow-2019-w-muzeum-warmii-i-mazur.html

Muzeum Warmii i Mazur w "Gazecie Olsztyńskiej" - 2007

Wynik: 46 2011-02-09 00:00:00

 

STAN WOJENNY
W drugim tygodniu miesiąca myśli wszystkich Polaków biegną ku 13-emu grudnia 1981 roku. Wiedza o tym wydarzeniu ogranicza się często tylko do stwierdzeń: że nie było teleranka, a na podwórkach stały koksowniki, przy których grzali się żołnierze. 
Nie zapominajmy, że w wyniku tych tragicznych wydarzeń zginęli ludzie. Ich najwyższa ofiara nie poszła jednak na marne, dzięki nim możemy się cieszyć wolnością i demokracją. 
Nieodłącznym symbolem tamtych czasów jest znaczek solidarności. Dziś prezentujemy ten znaczek odciśnięty na karcie tytułowej książki drugiego obiegu „Zdradzona solidarność”.
 
 
6 grudnia obchodzone są Mikołajki. W tym dniu obdarowuje się dzieci prezentami. Często w nocy z 5-go na 6-go podkłada się prezenty pod poduszkę lub umieszcza się je w wełnianej, dużej skarpecie. Dzisiejszy eksponat nawiązuje do tradycji mikołajkowej. Jest to pocztówka z pejzażem zimowym z 1901 r. będąca pamiątką rodziny Biżutów z Białegostoku. Kartka utrzymana jest w stonowanej, pastelowej kolorystyce. Na pierwszym planie wytworna dama ciągnie za sobą sanie, po brzegi wypełnione prezentami.
 
 
Żywoty Świętych Pańskich
Przełom listopada i grudnia to okres wspomnień ważnych świętych. 
Andrzeja co dziewczyn nadzieja,
Barbary, co po wodzie zwiastuje ostrą zimę,
Mikołaja – od prezentów i
Łucji – która znów zacznie wydłużać dzień. 
Jednak, czy poza popularnym i nieco ludowym pojęciu o tych świętych znamy ich, czy wiemy jak spędzili swoje życie, dlaczego zostali świętymi. Tego wszystkiego, a nawet więcej dowiemy się z pięknej XIX-wiecznej książki „Żywoty Świętych Pańskich” na wszystkie dni roku opracowane podług ks. Piotra Skargi T. J. Ojca Prokopa, kapucyna, ojca Bitschnaua, benedyktyna i innych wybitnych autorów; wydanie ósme, nakładem Miarki w Mikołowie 1927.
 
 
Święci i zwierzęta
Wielu ludzi kocha zwierzęta, wielu interesuje się także legendami ze zwierzętami w tle. Jednak to, czego nauczył się św. Malchus od mrówek, albo też, kto pomścił śmierć św. Meinrada wiedzą nieliczni. Dlatego prezentujemy dziś piękną książkę: Zwierzęta w żywotach świętych pańskich opublikowaną w Mikołowie w roku 1911. Opisuje ona rolę zwierząt w życiu świętych. Nawet gdyby zwierzęta te były tylko alegoriami cnót pamiętamy: „zwierze nigdy nie zdradzi”.
 
 
Forma do puddingu
Ta ciekawa forma do puddingu mogła służyć także do ciast. Powstała na początku XX wieku Wykonano ja z blachy mosiężnej trybowanej i platerowanej. Tego typu forma tj. kolista zakończona rodzajem krenelażu, znana była już w XIX wieku i szeroko stosowana oprócz wielu innych form. Ma ciekawą historię. Była własnością Zofii Kałużewicz, która prowadziła w Wilnie herbaciarnię do II wojny światowej. Później wraz z właścicielką przywędrowała do Olsztyna. W zbiorze Muzeum Warmii i Mazur znajduje się wiele form zarówno do ciast jak i puddingów czy pasztetu. Wszystkie są po konserwacji urzekają swoją urodą.
Dziś w ramach cyklu „Muzeum w Gazecie” pragniemy zaprezentować stary druk Ustawy Kościelne Królestwa Pruskiego krótko zebrane i wydrukowane w Królewcu roku 1731. Powodów niniejszej prezentacji jest wiele. Po pierwsze jest to unikatowy osiemnastowieczny druk królewiecki. Po wtóre prezentuje ówczesny ryt ewangelicki uzupełniony o bezcenne polskojęzyczne rękopiśmienne teksty modlitw stosowanych w Królestwie Pruskim. W końcu po trzecie; książka ta właśnie wróciła z konserwacji. Była w bardzo złym stanie, jednak zabiegi konserwatorskie sfinansowane przez Ministerstwo Kultury przywróciły jej pierwotny blask. Druk został nie tylko oczyszczony i wzmocniony, ale także powtórnie oprawiony w skórzana oprawę wykonaną tradycyjnymi osiemnastowiecznymi metodami.
 
Sezon polowań
Nasz region zawsze był bogaty w piękne lasy, a co za tym idzie we wszelką zwierzynę łowną. Zbliża się zima, niedługo rozpocznie się sezon polowań. Prezentujemy zatem książkę poświęconą tradycjom łowieckim Warmii i Mazur. Na zdjęciu Cesarz Niemiec na tradycyjnym corocznym polowaniu na jelenie w Puszczy Rominckiej. Darz bór.
 
 
Dzień Nauczyciela
14 października wszyscy jesteśmy blisko naszych nauczycieli, tak obecnych, jak też tych, którzy wywarli wpływ na to, jakimi ludźmi jesteśmy. By ożywić szkolne wspomnienia prezentujemy w cyklu „Muzeum w Gazecie” dziewiętnastowieczny Elementarz toruński. Pewnie nikt z żyjących się z niego nie uczył, ale elementarz zawsze otwiera nasz szkolny świat.

 
 
Otto Hupp i Oktoberfets
W ubiegłym tygodniu rozpoczęło się największe na świecie święto piwa – bawarski Oktoberfest. Piszemy o tym z dwóch powodów; po pierwsze, że piwo to nie tylko napój, ale część kultury europejskiej. Po drugie w cyklu „Muzeum w gazecie” chcemy zaprezentować piękne etykiet piwne zaprojektowane przez prof. Otto Hupppa znanego na Warmii i Mazurach z herbarza miast pruskich. Etykiety te to doskonały przykład syntezy dzieła sztuki użytkowej i elementów życia codziennego.
 
 
Wyjątkowa cukiernica
Naczynie, dziś prezentowane to platerowana, mosiężna i srebrzona cukiernica powstała około 1888 roku w firmie Schiffers A. B. et Co., która działała w Warszawie do rozpoczęcia pierwszej wojny światowej. W tym czasie w Warszawie istniało wiele fabryk wyrobów platerowanych tak modnych wśród mniej zamożnego mieszczaństwa, które chcąc naśladować elity w wystawności życia byli ich głównymi klientami. Wyjątkowość tej cukiernicy polega na tym, że fabryka, w której powstała, produkowała „stołowiznę” nieomal wyłącznie na rynek rosyjski. Stąd jej rzadkość w zbiorach polskich muzeów i prywatnych kolekcjach.
 
 
Czarno-biała fotografia z 1973 r. 
przedstawia Gerarda Skoka w niecodziennej sytuacji. Znany literat i intelektualista przy pracy z łopatą. Na zdjęciu zabawna dedykacja: „Pracuj, pracuj aż ci garb sam wyrośnie – wdzięczne Obiboki”. 
Gerard Skok przez trzy lata był zastępcą redaktora naczelnego „Panoramy Północy”. W latach 1970 - 1972 pełnił funkcję dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Wojewódzkiego, a następnie redaktora naczelnego miesięcznika „Warmia i Mazury”, wreszcie w latach 1977 - 1982 został zastępcą dyrektora Wydawnictwa „Pojezierze”. Debiutował w 1957 roku opowiadaniem pod tytułem „Stary człowiek pod lipą”.
 
 
Pojemnik na perfumy
Wśród licznych nabytków - darów jakie w 2007 roku wzbogaciły zbiory Rzemiosła Artystycznego znajduje się przedmiot wyjątkowej urody. Jest to pojemnik na perfumy darowany do zbiorów  przez Halinę Wilkońską z Olsztyna. Wykonany jest z porcelany malowanej naszkliwnie i złoconej. Ma modną w połowie XIX wieku formę i dekorację. Ozdobiony jest imitacją kamieni szlachetnych i półszlachetnych, które otaczają pojemnik naokoło. Kolory są intensywne, dekoracja roślinna pokrywająca płaszcz naczynia wyrysowana grubą złotą linią. Ten piękny pojemnik stanowił zapewne jeden z elementów zestawu toaletowego eleganckiej damy.
 
 
Widokówka w odcieniach zieleni z 1900 r. 
wydana nakładem W. E. Haricha z Olsztyna. Przedstawia fragment miasta – ujęcie na zamek od strony północno – zachodniej. Widok obejmuje zabudowania od Wysokiej Bramy (z lewej strony) do zamku (z prawej strony). Na pierwszym planie zabudowania młyńskie, w głębi widoczna zabudowa przy Targu Rybnym, dach katedry oraz kościoła ewangelickiego. Pod widokiem na całej szerokości odręczna korespondencja w języku niemieckim.
Karta przeszła obieg pocztowy, o czym zaświadcza znaczek i stempel pocztowy umieszczony w prawym górnym rogu. Korespondencja została nadana w Olsztynie, a odebrana w Elblągu.
 
 
W zbiorze Rzemiosła Artystycznego MWi M odnaleźć można ciekawy zbiór przedmiotów codziennego użytku wykonanych z miedzi i mosiądzu. Wśród nich kilkanaście form do wypieku ciast, pasztetów i puddingów. Przedmioty te pochodzą głównie z XIX i początku XX wieku. Prezentowana dziś forma do pasztetu jest jedną ze starszych i ciekawszych. Powstała w XIX wieku. Wykonana jest z blachy miedzianej kutej i sztancowanej. Wnętrze naczynia jest bielone. Na wierzchu formy wytłoczono plastyczną postać raka.
 
 
W tradycji chrześcijańskiej występuje kilku świętych o imieniu Jan – Jan Chrzciciel, Jan Ewangelista, Jan Nepomucen. 24. czerwca jest dniem Jana Chrzciciela. W polskiej tradycji ludowej św. Jan patronuje obchodom sobótki zwanej też kupalnocką, albo nocą świętojańską. Pradawny przesąd zakazuje kąpieli nim „św. Jan ochrzci wodę”. Na Warmii i Mazurach w wigilię św. Jana wieczorem rozpalano ogniska, przez które skakali chłopcy. Dziewczęta splatały wianki z pięciu roślin mających magiczną moc ochrony przed czarownicami. Od złych mocy chroniły nie tylko brzoza, lipa, klon, chabry i łopian, lecz także ostre żelazo- siekiera czy nóż ułożone na progu domu. Reliktem tych wierzeń jest przesąd o podkowie przynoszącej szczęście. Prezentowana XIX - wieczna rzeźba św. Jana pochodzi z  okolic Olsztyna.
 
 
Koniec roku szkolnego tuż tuż. Można już odliczać dni, bowiem niebawem przyjdą upragnione wakacje. Ale za nim to nastąpi na wielkiej uroczystości szkolnej uczniowie odbiorą świadectwa. W Muzeum Warmii i Mazur znajduje się wiele świadectw szkolnych sprzed lat. Dzisiaj prezentowane jest świadectwo Franciszka Jeziołowicza, który uczęszczał do Prywatnego Gimnazjum z polskim językiem nauczania w Bytomiu w roku szkolnym 1937/38. Na pierwszym miejscu cenzurki znalazła się ogólna ocena właściwości fizycznych i duchowych gimnazjalisty. O Franciszku możemy się dowiedzieć, że był adeptem bardzo pilnym, pracowitym, koleżeńskim i uprzejmym.  Z jego ocen możemy wywnioskować, że był raczej uczniem przeciętnym, niewyróżniającym się w nauce. Jedynie z ćwiczeń cielesnych miał ocenę bardzo dobrą, z pozostałych przedmiotów w tym z: religii, języka niemieckiego, łaciny, greki, francuskiego, historii, geografii, biologii i rysunków otrzymał ocenę dostateczną. Najsłabiej z kolei radził sobie z przedmiotami ścisłymi matematyką i fizyką.
Godny zauważenia jest fakt, że nie opuścił ani jednego dnia w szkole.
Pod świadectwem złożyli swoje podpisy dyrektor szkoły Prof. Miętkiewicz oraz opiekun klasy M. Podoba.

 
 
Patera z zastawy stołowej, tzw. środek stołu
Ta ekskluzywna patera jest częścią zastawy stołowej przeznaczonej na ?rodek stołu. Służyła do podawania zapewne owoców. Wykonana jest ze srebra trybowanego, sztancowanego, grawerowanego z elementami odlewanymi. Wnętrze patery jest złocone z dekoracją grawerowaną o motywie wici ro?linnej na tle szrafowanym. Powstała około połowy XIX wieku w znanej Berlińskiej wytwórni sreber stołowych "Hossauer". Ze względu na jako?ć wykonania i użyty materiał stanowiła ozdobę bardzo bogatego domu. 
Ekspozycja od czwartku do ?rody w MWiM w godz. 9.00-17.00
 
Enkolpion
Enkolpion to średniowieczny relikwiarz w kształcie małej kwadratowej skrzyneczki lub krzyża, służący do przechowywania relikwii lub cytatu z Pisma Świętego noszony na piersiach. Prezentowany to enkolpion dwudzielny, w formie otwieranego krzyża, z zawiasem w części górnej będącym jednocześnie uszkiem do zawieszania na piersiach. Jest to typ enkolpionu reliefowego. Na awersie i rewersie w centralnym miejscu znajduje się postać świętego męczennika – Gleba. Zakończenia ramion bocznych i górnego uformowane są w kształcie medalionów. W medalionach widoczne są greckie litery. Podobne relikwiarze z terenów Rusi określane są jako enkolpiony typu boryso – glebowskiego. Datowane są na druga połowę XI – XII wieku.
 
Ponad 10 tysięcy uczniów z całego województwa rozpoczęło 4 maja matury. Egzamin dojrzałości potrwa do końca maja. W tym czasie młodzi ludzie napiszą egzaminy z polskiego, języka obcego oraz wybranego przedmiotu. Świadectwa dostaną 29 czerwca. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajduje się wiele śladów abiturialnych starań uczniów z przed lat. Dzisiaj prezentowany jest odpis świadectwa dojrzałości Zygmunta Leona Kaczorowskiego wystawiony przez Gimnazjum im. Franciszka Józefa we Lwowie 5 czerwca 1907 r.  Dokument został sporządzony w języku polskim oraz uwierzytelniony przez notariusza Wiktora Królikowskiego we Lwowie w 20 września 1907 r. W odpisie czytamy m.im.: „Świadectwo dojrzałości Zygmunta Kaczorowskiego urodzonego 28 czerwca 1888 r. w Krakowie w Księstwie Krakowskiem, religii rzym.kat., ukończywszy w latach 18978/9 – 1906/7 klasy I – VIII, powtarzając klasę VIII gimnazjum Franc. Józefa we Lwowie zdawał egzamin dojrzałości przed podpidaną komisją egzaminacyjną po raz pierwszy. Na tej podstawie wydaje się jemu świadectwo następujące: Obyczaje: dobre. Postęp w przedmiotach egzaminu: w nauce religii: bardzo dobry, w języku łacińskim: dobry, w języku greckim: bardzo dobry, w języku polskim: celujący, w języku ruskim , w języku niemieckim: dostateczny, w geografii i historii powszechnej: dobry, w matematyce: dobry, w fizyce: bardzo dobry, nota wypadkowa: w historii naturalnej dostateczny, w propedeutyce filozoficznej dostateczny”.
 
 
ALBUM JUBILEUSZOWY BITWY POD GRUNWALDEM
Zbliża się długi majowy weekend, czas świąt Państwowych: 1. maja - pracy, 2. symboli narodowych, 3. konstytucji. W związku z tym w cyklu.  Muzeum w Gazecie prezentujemy Album Jubileuszowy Grunwald wydany w Poznaniu w pięćsetlecie bitwy na grunwaldzkim polu ona także jest narodowym symbolem. Także pierwszego maja rozpoczyna się sezon muzealny w Muzeum Bitwy Grunwaldzkiej. Zapraszamy zatem do Stębarka by na polu bitwy, która zmieniła bieg historii zamyślić się nad dziejami Naszej Ojczyzny.
 
Paterka na owoce
Ta urocza patera na owoce wykonana jest z porcelany malowanej , złoconej i szkliwionej ok. roku 1880 w Miśnieńskiej Fabryce Porcelany. Wytwórnia ta założona w 1710 roku produkowała doskonałe pod względem artystycznym przedmioty. Wprowadziła na rynek własne i niepowtarzalne wzory. Jej okres świetności zakończył się w po śmierci Marcoliniego w 1814 roku. Przez cały XIX wiek fabryka powtarzała wzory z lat wcześniejszych cieszące się powodzeniem. Paterka , którą dziś prezentujemy była produkowana w dwóch wersjach: raz miskę podtrzymywał młody chłopiec w stroju dworskim, innym
razem zaś młoda dziewczyna.
 
 
ALBUM JUBILEUSZOWY BITWY POD GRUNWALDEM:
Zbliża się długi majowy weekend, czas świąt Państwowych: 1. maja - pracy, 2. – symboli narodowych, 3. – konstytucji. 
W związku z tym w cyklu „Muzeum w Gazecie” prezentujemy „Album Jubileuszowy Grunwald” wydany w Poznaniu w pięćsetlecie bitwy na grunwaldzkim polu – ona także jest narodowym symbolem. 
Także pierwszego maja rozpoczyna się sezon muzealny w Muzeum Bitwy Grunwaldzkiej. Zapraszamy zatem do Stębarka by na polu bitwy, która zmieniła bieg historii zamyślić się nad dziejami Naszej Ojczyzny.
 
 
W czym podawać kruszon ?
Interesująca waza do kruszonu znajduje się w zbiorze ceramiki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Naczynie jest depozytem Urzędu Miasta. Waza do kruszonu to niezwykle ciekawy obiekt. Powstała w około 1930 r. w „ Kadyńskich Wytwórniach Majoliki „ w Kadynach. Fabryka ta zaistniała dzięki staraniom Cesarza Niemiec Wilhelma II , który w trosce o rozwój gospodarczy Prus Wschodnich stworzył w 1905 roku zakład ceramiki artystycznej działający z przerwami do lat 60 – tych XX w. W tej liczącej się w Europie wytwórni początkowo kopiowano majolikę włoskiego renesansu oraz wzory greckie i etruskie. Po 1918 r. wytwórnia opracowała swój własny niepowtarzalny styl wyróżniający ją spośród wielu innych wytwórni .
Waza posiada dekorację malowaną i szkliwioną w kolorach określanych jako „ blau – rot- gold „ , czyli połączenie naturalnego koloru glinki kadyńskiej, błękitu kobaltowego oraz złocenia. Motyw ten jest charakterystyczny dla wytwórni tego okresu i wprowadzony został po 1927 r. przez Wilhema Dietricha, Dyrektora Kadyńskich Wytwórni Majoliki w latach 1926- 1945, malarza i projektanta wielu dekoracji. 
Projektantem formy jest Hans Hofferichter, rzezbiarz i wykładowca w Wyzszej Szkole Pedagogicznej w Elblągu w latach 1931 –1933.
 
 
2 kwietnia minie druga rocznica odejścia największego Polaka -  Jana Pawła II do domu Ojca.
W tym roku Muzeum Warmii i Mazur wzbogaciło się o kolejną pamiątkę papieską. W spuściźnie po Marii Zienatrze-Malewskiej znalazł się adresowany do Niej list od Metropolity Krakowskiego Karola Wojtyły. Jesteśmy bardzo szczęśliwi mogąc zaprezentować Państwu ten list będący śladem łączności między ludźmi godnymi pamięci.
 
Zaproś przyjaciół na herbatę....
I zaparz ją np. w takim oto czajniku !..
Ten uroczy czajnik do herbaty znajduje się w zbiorze ceramiki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Powstał około 1870 r.w wytwórni porcelany w Miśni. Pierwsza europejska manufaktura porcelany twardej powstała w Miśni 23 stycznia 1710 r. Założona została przez Augusta Mocnego, elektora saskiego i późniejszego króla Polski. W ciągu długiego okresu jej działalności przechodziła kolka etapów, okresów charakteryzujących się odmienną produkcją, ale zawsze stojącą na bardzo wysokim poziomie artystycznym i technicznym. W latach 1833 – 1870 dyrektorem wytwórni został Heinrich Gottlob Kuhn, który zmodernizował produkcję i przywrócił jej dawny wysoki poziom artystyczny. W formach zapanował historyzm. Chętnie wracano do dawnych wzorów cieszących się popularnością. Wytwórnia zachowała stare matryce robiąc z nich odlewy.
Z tego okresu działalności pochodzi nasz czajnik do herbaty. Jest naśladownictwem wzoru stosowanego około 1750 r. Czajnik posiada dekorację nakładaną, malowaną i szkliwioną. Dodatkowym elementem zdobniczym są złocenia. Brzusiec dzbanka otaczają przedstawione bardzo naturalistycznie, plastyczne kwiaty kaliny. Wśród tego kwiecia z łatwością można dostrzec ptaki usadowione na gałęzi. 
Tego typu bardziej efektowne niż praktyczne przedmioty opuszczały wytwórnię w latach 1750 –1780. Należy przypuszczać, że eksponowane w serwantkach pełniły funkcję dekoracyjną.
 
 
MAZURSKIE CHATY DREWNIANE 
Przemierzając Mazury ulegamy czarowi takich miejscowości jak Klon, Zgon, czy Krutyń. O ich wyjątkowości stanowi zabudowa mazurskimi chatami drewnianymi. Najciekawszym źródłem do poznania tego typu zabudowy jest praca R. Dethleffesna o chatach chłopskich i drewnianych kościołach w Prusach Wschodnich. Książka ta systematyzuje tego typu zabudowę wskazując na swoiste elementy poszczególnych krain i pokazując je na pięknie drukowanych tablicach. Zapraszamy do obejrzenia tej pięknej pracy eksponowanej w Muzeum, a następnie do wycieczek w poszukiwaniu tradycyjnej zabudowy regionalnej i jej detali.
 
 
Barwna widokówka z 1915 r., wyprodukowana nakładem Georga Stilke z Berlina. Na pierwszym planie ciąg zabudowy przy ul. Mickiewicza, wówczas Schillerstraße – od skrzyżowania z ul. Kościuszki (Roonsraße) do skrzyżowania z ul. Kopernika (Copernokusstraße) oraz trzy kamienice przy ul. Kościuszki. Z prawej strony widoczny fragment ogrodzenia (obecnie wjazd na parking przed Hotelem Warmińskim). Przy górnym brzegu kartki napis „Allenstein Schillerstraße“. Na odwrocie pionowy podział karty wyznaczony przez nadruk informacji dotyczących jej wydania. Z lewej strony odręczna korespondencja w j. niemieckim, wykonana ołówkiem kopiowym, datowana na 26.4.1918 r. Z prawej strony adres odbiorcy i nadawcy oraz pieczątka poczty nadawczej: „Allenstein 2 26.4.18. 11-12 N”. Przy dolnym brzegu pośrodku napis „K3” i dwa razy odciśnięty stempel „-6.5.18”. Ekspozycja od czwartku do środy 10.00 – 16.00
 
 
Popielniczka z Wytwórni Ceramiki w Kadynach
Prezentowaną popielniczkę  wykonano w Kadyńskiej Wytwórni Ceramiki pod koniec lat 30-tych ubiegłego wieku, w czasie, kiedy fabryka utrzymywała bliskie kontakty ze złotnikami z Królewca. W efekcie tej współpracy powstawały przedmioty łączące ceramikę, srebro i bursztyn. Produkowano dzbany ceramiczne zaopatrzone w uchwyt z bursztynu lub srebra, oraz popielnice, takie jak ta, których obrzeża wykładane były srebrem.  Takie wyroby    posiadały sygnatury Kadyn i znaki złotnicze typowe dla Królewca. Ponieważ produkowano je przez kilka ostatnich lat działalności wytwórni, stały się rzadkością w zbiorach muzealnych i prywatnych kolekcjach.
Ekspozycja od czwartku do środy w MWiM w godz. 10.00 do 16.00
 
 
14 lutego w Europie Zachodniej, a ostatnio również w Polsce, obchodzone są walentynki , czyli święto zakochanych. W tradycji anglosaskiej św. Walenty, który właśnie tego dnia w 269 r. n. e. poniósł męczeńską śmierć, jest opiekunem zakochanych. W polskiej tradycji natomiast św. Walenty od wieków patronuje ludziom chorym, ubogim i nieszczęśliwym, a zwłaszcza dotkniętym wielką chorobą – padaczką. Szczególnej czci doznawał na Warmii. Jego figurki wielokrotnie pojawiały się w kapliczkach przydrożnych. Dziś prezentujemy jedną z nich pochodzącą z XIX w. z Bisztynka k/Reszla.
 
 
Złoty medal
We wtorek, 6 lutego 2007 roku, NBP wydał monety kolekcjonerskie o nominałach 2 i 10 złoty poświęcone Ignacemu Domeyko ( 1802 1899 ). Urodził się on na Wileńszczyźnie, gdzie brał udział w powstaniu listopadowym. W 1837 roku w Paryżu ukończył studia zostając inżynierem górnictwa. Rok później wyjechał do Chile. Z Polską utrzymywał kontakty, głównie w zakresie współpracy naukowej. Dla Chile Ignacy Domeyko był odkrywcą lokalnych surowców i wskazał możliwo?ci ich wykorzystania dzięki czemu cieszył się wielkim uznaniem. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajduje się wydany w 1885 roku pozłacany medal ku czci Domeyko. Medal ma 50 mm średnicy a zaprojektował go F. Fenecasa. Na stronie głównej przedstawiono portret Ignacego Domeyko, a na odwrocie w otwartym wieńcu i otoku widnieją słowa szacunku i podzięki.
 
 
Barwna widokówka z 1915 r., wyprodukowana nakładem Georga Stilke z Berlina. Na pierwszym planie ciąg zabudowy przy ul. Mickiewicza, wówczas Schillerstraße – od skrzyżowania z ul. Kościuszki (Roonsraße) do skrzyżowania z ul. Kopernika (Copernokusstraße) oraz trzy kamienice przy ul. Kościuszki. Z prawej strony widoczny fragment ogrodzenia (obecnie wjazd na parking przed Hotelem Warmińskim). Przy górnym brzegu kartki napis „Allenstein Schillerstraße“. Na odwrocie pionowy podział karty wyznaczony przez nadruk informacji dotyczących jej wydania. Z lewej strony odręczna korespondencja w j. niemieckim, wykonana ołówkiem kopiowym, datowana na 26.4.1918 r. Z prawej strony adres odbiorcy i nadawcy oraz pieczątka poczty nadawczej: „Allenstein 2 26.4.18. 11-12 N”. Przy dolnym brzegu pośrodku napis „K3” i dwa razy odciśnięty stempel „-6.5.18”.
 
 
Barwna widokówka z 1912 r. przedstawia fragment miasta – ujęcie od strony północno- wschodniej. Na pierwszym planie zabudowa przy ulicy Młyńskiej, wówczas Mühlenstrasse, przy Targu Rybnym, z lewej strony w głębi dach i wieża Kościoła Ewangelickiego, z prawej strony w głębi bryła zamku. Przy górnym brzegu podpis: „Allenstein O.- Pr. Evgl. Kirche u. altes Schlos“. Na odwrocie pionowy podział karty wyznaczony linią, pod nią przy dolnym brzegu w owalu zamieszczone zostały informacje dotyczące wydania karty; z lewej strony miejsce na korespondencję, z prawej linie do wpisania adresu odbiorcy oraz wydzielone miejsce na znaczek pocztowy. Widokówka wyprodukowana nakładem Hermanna Lukowskiego z Wrocławia.
 
 
Filiżanka ze spodeczkiem do kawy
Ta filigranowa, o wysokości 4,5 cm filiżanka idealnie nadaje się do picia kawy typu włoskiego: małej , czarnej, mocnej. Powstała w latach 1918-1939 w Berlińskiej Manufakturze Porcelany znanej z produkcji przedmiotów porcelanowych  cechujących się wysokim poziomem artystycznym. Filiżanka zdobiona jest ręcznie malowanym motywem kwiatowym i złocona. Na spodzie znajdują się sygnatury wytwórni.
 
 
Flakon z zestawu toaletowego
Wśród wielu przedmiotów secesyjnych jakie zgromadzone są w zbiorach Działu Rzemiosła Artystycznego MW i M w Olsztynie, znajduje się prezentowany flakon z zestawu toaletowego, który powstał ok. 1910 roku. Flakon wykonany został ze szkła iryzowanego czyli mieniącego się tęczowymi barwami. Ma trójkątną podstawę a szklane boki są wklęsłe. Brzusiec flakonu ujęty jest w koszyczek ażurowy wykonany z miedzi wycinanej i trybowanej oraz srebrzonej. Jest to piękny secesyjny ornament charakterystyczny dla epoki, złożony z motywu roślinnego, kwiatowego z wplecionymi weń owadami.

 
 
Torebka balowa młodej damy.
W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie znajduje się wiele przedmiotów będących akcesoriami mody. Wśród nich są torebki balowe. Dziś prezentowana torebka- portfelik ze srebrnej blachy, wykonana została w latach 1908-1917 w Moskwie przez złotnika Pietera Griegoriewa. Wewnątrz torebki odnajdujemy pięć przegródek z miękkiej skóry oraz jedną zapinaną na zatrzask – na drobne pieniądze. Na awersie torebki znajduje się piękna dekoracja przedstawiająca pająka i pajęczynę przy czym ciało pająka stanowi kamień-agat. Rączka torebki w postaci łańcuszka.
 
 
W okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku warto wspomnieć, jak składano życzenia na początku XX wieku. Wśród niedawno zakupionych medali znalazła się plakietka z życzeniami świątecznymi. Została wykonana z brązu, a jej wymiary wynoszą 82,5 x 78,5 mm. Pośrodku plakiety przedstawiono cztery aniołki, pełne uroku, rozbawione i wesołe. Ich wykonanie świadczy o ogromnym talencie i znakomitych umiejętnościach rzeźbiarskich wykonawcy. W dolnej części plakiety wygrawerowano napis: SZCZĘŚĆ  BOŻE  W  NOWEM   ROKU  1914. J. WYSOCKI. Wykonawcą plakiety był Jan Wysocki (1873-1960) medalier, rzeźbiarz i malarz; działał w Paryżu, Monachium , Poznaniu i Krakowie. To właśnie jego pomysłem było przygotowanie w unikalnej formie świątecznych życzeń. A może chciał również przy okazji zareklamować swoje umiejętności artystyczne? W każdym razie i my życzymy: Szczęść Boże w nowem Roku!
 
1127

https://muzeum.olsztyn.pl/1454,muzeum-warmii-i-mazur-w-gazecie-olsztynskiej-2007.html

II Forum Muzeów Warmii, Mazur i Powiśla

Wynik: 46 2012-10-16 00:00:00


 

 

Program II Forum Muzeów Warmii, Mazur i Powiśla  
Edukacja muzealna dziś i jutro

 

19 listopada 2012 r.; godz. 10.00 – 16.00 Zamek olsztyński
 
10.00 – Powitanie gości i wprowadzenie do konferencji –  Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur – Janusz Cygański
10.10 – Wystąpienie dr. hab. Piotra Majewskiego – Dyrektora Narodowego Instytutu Muzealnictwa w Warszawie
10.30 – Jakie muzeum – jaka edukacja? – dr Marcin Szeląg (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowe w Poznaniu)
11.15 – Świadomośćhistoryczna, dziedzictwo kulturowe, edukacja regionalna – co z tego wynika dla muzeum dr Izabella Lewandowska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski)
12.00 – Przerwa
 
12.20 – Edukacja muzealna na Warmii i Mazurach w świetle „Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce”Piotr Adamczyk (Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu)
12.40 – Odbiorcy oferty muzealnej na podstawie doświadczeń Muzeum Archeologiczno-Historycznego w ElbląguTomasz Gliniecki (Muzeum Archeologiczno-Historyczne
w Elblągu)
13.00 – Wychowanie patriotyczne w edukacji muzealnejDanuta Syrwid (Dom „Gazety Olsztyńskiej” oddział Muzeum Warmii i Mazur)
13.20 – Postać Mikołaja Kopernika w działaniach edukacyjnych Muzeum Warmii i Mazur
Angelika Rejs (Muzeum Warmii i Mazur)
13.40 – Park Astronomiczny jako przykład projektu edukacyjnegoMałgorzata Czupajło (Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku)
14.00 – Przerwa
 
14.20 – Działania edukacyjne Muzeum Budownictwa Ludowego Parku Etnograficznego
w Olsztynku
Patrycja Mackiewicz (Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny w Olsztynku)
14.40 – Działalność edukacyjna Muzeum Przyrody w latach 2001-2011Marian Szymkiewicz (Muzeum Przyrody oddział Muzeum Warmii i Mazur)
15.00 – Elementy modelarskie w edukacji muzealnejdr Sebastian Mierzyński, Andrzej Kłos (Muzeum Warmii i Mazur)
15.20 – Dyskusja

 

1329

https://muzeum.olsztyn.pl/1945,ii-forum-muzeow-warmii-mazur-i-powisla.html

Ceny biletów: Olsztyn – Zamek

Wynik: 44 2010-07-14 00:00:00

Wykaz dni tygodnia, w których obowiązuje nieodpłatny wstęp na wystawy stale w siedzibie Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. W tych dniach cena biletu na wystawy czasowe|15,00 zł|| Zarządzenie nr S.021/19/2022 w sprawie ustalenia zasad i wysokości opłat za usługi statutowe — w tym o ulgach i zwolnieniach z opłat||Ceny biletów w okresie 1 października do 31 maja — Olsztyn — Zamek | || Bilet normalny | 25,00 zł || Bilet ulgowy | 17,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 54,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 60,00 zł || Ceny biletów w okresie 1 czerwca do 30 września — Olsztyn — Zamek | || Bilet normalny | 29,00 zł || Bilet ulgowy | 20,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 64,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 84,00 zł || Wejście na wieżę (czynna w sezonie letnim — do 30 września) | 14,00 zł || Usługa przewodnicka | || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 100,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 140,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 200,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 280,00 zł || Prosimy o rezerwację usługi przewodnickiej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Usługa przewodnicka poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby | || Bilet wstępu | 50,00 zł /os || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy do 10 osób | 220,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy powyżej 10 osób | 250,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy do 10 osób | 440,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy powyżej 10 osób | 500,00 zł || Nowość! Usługa przewodnicka w ramach projektu pn. „Gotycka architektura w olsztyńskim zamku” — https://bit.ly/3X8SC6E — więcej informacji|150,00 zł|| Obsługa techniczna i ochrona za 1 godzinę /os | 60,00 zł + VAT || Nadzór merytoryczny lub konserwatorski za 1 godzinę /os | 70,00 zł + VAT Bilet łączony: Zamek + Muzeum Przyrody + Dom "Gazety Olsztyńskiej" w okresie od 1 października do 31 maja (nie dotyczy lekcji i warsztatów): | || Bilet normalny | 44,00 zł || Bilet ulgowy | 32,00 zł || Bilet rodzinny (2+1) | 99,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 120,00 zł || Bilet łączony: Zamek + Muzeum Przyrody + Dom "Gazety Olsztyńskiej" w okresie od 1 czerwca do 30 września (nie dotyczy lekcji i warsztatów): | || Bilet normalny | 49,00 zł || Bilet ulgowy | 35,00 zł || Bilet rodzinny (2+1) | 110,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 130,00 zł || Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości |60,00 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż |170,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości |75,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż |170,00 zł (ryczałt) Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. || Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. || https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Ceny biletów – Dom „Gazety Olsztyńskiej” Ceny biletów – Muzeum Przyrody Ceny biletów — Muzeum Warmińskim w Lidzbarku Warmińskim Ceny biletów — Muzeum w Morągu Ceny biletów — Muzeum Mazurskim w Szczytnie Ceny biletów — Muzeum w Mrągowie Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Regulamin zwiedzania wieżyw pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO.

https://muzeum.olsztyn.pl/1109,ceny-biletow-olsztyn-zamek.html

„Zakup dzieł do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Warmii i Mazur”

Wynik: 44 2010-07-19 00:00:00

Kolekcja obrazów Edwarda Dwurnika:

Artysta urodził się w 1943 r. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 r. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką, projektuje plakaty do swoich wystaw, jest autorem kilkunastu rzeźb. Od początku swojej twórczości Edward Dwurnik pracuje tworząc cykle, dokumentując w ten niezwykły sposób rzeczywistość. Dotychczas namalował ich 26. Wybór obrazów z ośmiu najważniejszych, należy do zestawu kupionego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stanowi on reprezentatywną kolekcję twórczości artysty od 1973 po 2003 rok. Zestaw zdeponowany był od czerwca 2003 r. w Muzeum Warmii i Mazur. Od tego też czasu placówka sprawuje nad nim opiekę konserwatorską i zajmuje się jego promocją. Dotychczas był on pokazywany na dużych wystawach w Muzeum w Olsztynie, w Galerii „Zamek” w Reszlu, Muzeum im. Herdera w Morągu, Muzeum w Bytowie, Galerii w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Zakup obrazów Dwurnika stwarza Muzeum Warmii i Mazur niezwykłą okazję wzbogacenia swojego zbioru polskiego malarstwa współczesnego o tę istotną kolekcję. Będzie ona prezentowana w placówkach muzealnych regionu i Polski. Zainteresowanie tą kolekcją jest w kraju duże. Wystawy dorobku tego artysty stanowią bowiem niezwykłą lekcję historii i są bardzo dobrze odbierane przez wszystkie pokolenia miłośników sztuki. Opowiadają, często ironicznie, o życiu w Polsce w latach 70., zrywie „Solidarności”, stanie wojennym, absurdach i politycznych zawiłościach lat 90.

Bogdan Stefanów, Przylot, 2007, olej, płótno

Bogdan Stefanów (1940-2007) był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Przyjechał do Olsztyna w 1967, by odpracować przyznane mu przez Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie stypendium i związał się z naszym miastem na zawsze. Początkowo etatowy pracownik Wojewódzkiego Domu Kultury, szybko dał się poznać jako świetny malarz i ceramik.
Muzeum od lat kolekcjonuje prace olsztyńskich artystów, zwłaszcza tych których dorobek twórczy wpisał się trwale w historię sztuki naszego miasta i regionu. Do nich należy Bogdan Stefanów, którego oryginalne malarstwo było jednym z ciekawszych zjawisk ostatnich dekad. Praca „Przylot” należy do ostatnich obrazów artysty i jest wspaniałym uzupełnieniem istniejącej w Muzeum kolekcji jego malarstwa.

Renata Zimnicka-Prabucka, Więzienie, 2005, akryl, płótno,100x140 cm

Do tradycji należy gromadzenie dzieł, które zdobyły Grand Prix na Olsztyńskim Biennale „O Medal Prezydenta”. W V edycji Biennale wyróżnienie to otrzymał obraz Renaty Zimnickiej-Prabuckiej „Więzienie”. Artystka (ur. 1972) jest absolwentką Wydziału Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie. Dyplom zdobyła w pracowni malarskiej prof. Janusza Kaczmarkiego, od 2001 roku prowadzi zajęcia z malarstwa w Katedrze Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Nagradzając obraz jury podkreśliło (...)” wysokie walory artystyczne, śmiałą kompozycję, w której artystka brawurowo rozegrała kontrasty mrocznych płaszczyzn poprzerywanych kilkoma mocnymi akcentami intensywnego koloru (...)”. Zakup tej pracy uzupełni kolekcję malarstwa olsztyńskich artystów i wzbogaci swoistą dokumentację Biennale w zbiorach Muzeum.

https://muzeum.olsztyn.pl/1181,zakup-dziel-do-kolekcji-sztuki-wspolczesnej-muzeum-warmii-i-mazur.html

Zakup dzieł do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 44 2011-01-26 00:00:00

Kolekcja obrazów Edwarda Dwurnika:

Artysta urodził się w 1943 r. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 r. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką, projektuje plakaty do swoich wystaw, jest autorem kilkunastu rzeźb. Od początku swojej twórczości Edward Dwurnik pracuje tworząc cykle, dokumentując w ten niezwykły sposób rzeczywistość. Dotychczas namalował ich 26. Wybór obrazów z ośmiu najważniejszych, należy do zestawu kupionego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stanowi on reprezentatywną kolekcję twórczości artysty od 1973 po 2003 rok. Zestaw zdeponowany był od czerwca 2003 r. w Muzeum Warmii i Mazur. Od tego też czasu placówka sprawuje nad nim opiekę konserwatorską i zajmuje się jego promocją. Dotychczas był on pokazywany na dużych wystawach w Muzeum w Olsztynie, w Galerii „Zamek” w Reszlu, Muzeum im. Herdera w Morągu, Muzeum w Bytowie, Galerii w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Zakup obrazów Dwurnika stwarza Muzeum Warmii i Mazur niezwykłą okazję wzbogacenia swojego zbioru polskiego malarstwa współczesnego o tę istotną kolekcję. Będzie ona prezentowana w placówkach muzealnych regionu i Polski. Zainteresowanie tą kolekcją jest w kraju duże. Wystawy dorobku tego artysty stanowią bowiem niezwykłą lekcję historii i są bardzo dobrze odbierane przez wszystkie pokolenia miłośników sztuki. Opowiadają, często ironicznie, o życiu w Polsce w latach 70., zrywie „Solidarności”, stanie wojennym, absurdach i politycznych zawiłościach lat 90.

Bogdan Stefanów, Przylot, 2007, olej, płótno

. Bogdan Stefanów (1940-2007) był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Przyjechał do Olsztyna w 1967, by odpracować przyznane mu przez Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie stypendium i związał się z naszym miastem na zawsze. Początkowo etatowy pracownik Wojewódzkiego Domu Kultury, szybko dał się poznać jako świetny malarz i ceramik.
Muzeum od lat kolekcjonuje prace olsztyńskich artystów, zwłaszcza tych których dorobek twórczy wpisał się trwale w historię sztuki naszego miasta i regionu. Do nich należy Bogdan Stefanów, którego oryginalne malarstwo było jednym z ciekawszych zjawisk ostatnich dekad. Praca „Przylot” należy do ostatnich obrazów artysty i jest wspaniałym uzupełnieniem istniejącej w Muzeum kolekcji jego malarstwa.

Renata Zimnicka-Prabucka, Więzienie, 2005, akryl, płótno,100x140 cm

Do tradycji należy gromadzenie dzieł, które zdobyły Grand Prix na Olsztyńskim Biennale „O Medal Prezydenta”. W V edycji Biennale wyróżnienie to otrzymał obraz Renaty Zimnickiej-Prabuckiej „Więzienie”. Artystka (ur. 1972) jest absolwentką Wydziału Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie. Dyplom zdobyła w pracowni malarskiej prof. Janusza Kaczmarkiego, od 2001 roku prowadzi zajęcia z malarstwa w Katedrze Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Nagradzając obraz jury podkreśliło (...)” wysokie walory artystyczne, śmiałą kompozycję, w której artystka brawurowo rozegrała kontrasty mrocznych płaszczyzn poprzerywanych kilkoma mocnymi akcentami intensywnego koloru (...)”. Zakup tej pracy uzupełni kolekcję malarstwa olsztyńskich artystów i wzbogaci swoistą dokumentację Biennale w zbiorach Muzeum

https://muzeum.olsztyn.pl/1400,zakup-dziel-do-kolekcji-sztuki-wspolczesnej-muzeum-warmii-i-mazur.html

Oferta pracy w Muzeum

Wynik: 44 2018-12-04 13:46:41

Wymiar etatu: cały etat. Miejsce wykonywania pracy: Olsztyn, ul. Zamkowa 2. Termin składania aplikacji upływa z dniem 15 grudnia 2018 r. Planowany termin zatrudnienia w instytucji: 1 stycznia 2019 r. Forma zatrudnienia: umowa o pracę w systemie zadaniowym. Adres do przesłania aplikacji (CV wraz z listem motywacyjnym): elektronicznie na mail: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl listownie lub osobiście: 10-047 Olsztyn, ul Zamkowa 2 Jakie mamy wymagania: • wykształcenie minimum średnie (dobrze widziane wykształcenie wyższe); • wysoka kultura osobista; • doświadczenie zawodowe (dobrze widziane doświadczenie w sektorze publicznym lub instytucjach kultury); • biegła znajomość obsługi MS Office, dodatkowe punkty oceny aplikacji za umiejętność obsługi programu komputerowego Symfonia handel; • znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym komunikację; • rozwinięte zdolności komunikacyjne i interpersonalne (otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów) umiejętność pracy samodzielnej i w zespole; • umiejętność nawiązywania, budowania i utrzymywania relacji z przedstawicielami instytucji współpracujących z Muzeum; • kreatywność, odpowiedzialność, dyspozycyjność. Jakie mamy oczekiwania: • organizacja i realizacja imprez organizowanych lub współorganizowanych przez Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – zamek olsztyński, w tym wernisaże, koncerty, wykłady zamkowe, promocje książek, zajęcia edukacyjne; • obsługa nagłośnienia i sprzętu multimedialnego podczas wydarzeń; • organizacja i obsługa techniczna dotycząca logistyki wydarzeń (stoły, krzesła, sztalugi, drobny sprzęt wystawienniczy); • kulturalne zachowanie tworzące pozytywne relacje z uczestnikami wydarzeń organizowanych na zamku olsztyńskim; • prowadzenie ewidencji magazynu (dobrze widziana umiejętność obsługi programu komputerowego Symfonia handel), w szczególności: - przyjmowanie towaru (wydawnictwa własne, towary handlowe, artykuły gospodarcze) sprawdzenie ilości i ceny z fakturą lub dokumentem WZ; - wystawienie dokumentu MP, WZ, - wydawanie towaru do punktów sprzedaży mieszczących się w siedzibie Muzeum Warmii i Mazur (zamek olsztyński) oraz w oddziałach, - sporządzanie miesięcznych zestawień rozchodów i przychodów magazynowych, uzgadnianie stanów magazynowych z działem finansowo-księgowym, sprawdzanie stanów magazynowych, - przygotowywanie zamówień do wysyłki, w tym sprzedaż e-usługa; • współpraca z pracownikami wszystkich pionów zaangażowanych w realizację wydarzeń realizowanych przez Muzeum; • kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy zgodnie z kodeksem etyki obowiązującym w Muzeum; • w razie konieczności zastępstwo kierownika działu. Co oferujemy w zamian: • stabilne zatrudnienie w oparciu umowę o pracę w systemie zadaniowym; • pracę w twórczym i zaangażowanym zespole; • możliwość wdrażania nowych pomysłów w ramach procedur działania Muzeum. CV wraz z listem motywacyjnym prosimy przesłać pod adres: elektronicznie na mail: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl listownie lub osobiście: 10-047 Olsztyn, ul Zamkowa 2 KLAUZULA INFORMACYJNA DLA KANDYDATA NA PRACOWNIKA – PROCES REKRUTACJI Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1, sprostowanie Dz.Urz.UE.L 2018 Nr 127, poz. 2) – dalej RODO – informujemy, że: 1. Administratorem Państwa danych przetwarzanych w ramach procesu Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z siedzibą przy ulicy Zamkowej 2, 10-074 Olsztyn, NIP 739-020-01-75, REGON: 510989163, tel. centrala (89) 527-95-96, e-mail: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl, jako pracodawca. 2. Funkcję inspektora ochrony danych pełni Tomasz Trzciałkowski. Z naszym inspektorem ochrony danych możecie się Państwo kontaktować poprzez adres e-mail: kontakt@idpo.pl lub telefonicznie pod numerem +48 511 793 443. 3. Państwa dane osobowe w zakresie wskazanym w przepisach prawa pracy będą przetwarzane w celu przeprowadzenia obecnego postępowania rekrutacyjnego (art. 6 ust. 1 lit. b RODO), natomiast inne dane, w tym dane do kontaktu, na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 4. Administrator będzie przetwarzał Państwa dane osobowe, także w kolejnych naborach pracowników, jeżeli wyrażą Państwo na to zgodę (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 5. Jeżeli w dokumentach zawarte są dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO konieczna będzie Państwa zgoda na ich przetwarzanie (art. 9 ust. 2 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 6. Podstawą prawną przetwarzania danych są przepisy prawa pracy: art. 22 Kodeksu pracy oraz §1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. 7. Odbiorcami Państwa danych osobowych będą podmioty uprawnione na mocy przepisów prawa lub podmioty przetwarzające w imieniu administratora, na postawie zawartej umowy, w tym między innymi: biuro rachunkowe, kancelarie prawne i firmy świadczące usługi doradztwa prawnego oraz podmioty świadczące administratorowi danych usługi informatyczne. 8. Państwa dane zgromadzone w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przechowywane do zakończenia procesu rekrutacji. 9. W przypadku wyrażonej przez Państwa zgody na wykorzystywane danych osobowych dla celów przyszłych rekrutacji, Państwa dane będą wykorzystywane przez 3 miesiące. 10. Posiadacie Państwo następujące prawa: 1) prawo dostępu do swoich danych; 2) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych; 3) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych; 4) prawo do usunięcia danych osobowych; 5) prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa) 11. Podanie przez Państwa danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 221 Kodeksu pracy jest niezbędne, aby uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym. Podanie przez Państwa innych danych jest dobrowolne.

https://muzeum.olsztyn.pl/5156,oferta-pracy-w-muzeum.html

Wirtualne Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 42 2012-10-22 00:00:00

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Muzeum Warmii i Mazur ogłasza konkurs na opracowanie logo powstającego Wirtualnego Muzeum Warmii i Mazur skierowany do wszystkich osób zajmujących się wszelkimi formami grafiki.

Opis WMWM:

Projekt Wirtualnego Muzeum Warmii i Mazur ma zarejestrowaną domenę: www.wmwm.pl. Naszym celem jest zaprezentowanie jak największej liczby obiektów, ale także przygotowanie narzędzia do pracy nauczycieli na wszystkich etapach edukacji. Wytypowane do digitalizacji zbiory posiadają wartość naukową, często stanowią materiał naukowy i dokumentacyjny z wielu dziedzin życia, historii, osiągnięć kulturalnych i naukowych. Wśród eksponatów znajdują się także takie, które mają charakter unikatowy: zbiór  XVII-wiecznego portretów holenderskich, rzeźby średniowiecznej i nowożytnej z terenów Warmii, Prus Królewskich i Książęcych, malarstwa XIX i XX wieku, rzemiosła artystycznego od XIV do XX wieku.

Planowana strona internetowa "Wirtualne MWiM" ma posiadać następującą funkcjonalność: mechanizm prezentowania bazy zbiorów wraz z wyszukiwarką na kształt struktury drzewa, obsługę kont użytkowników (konta zakładane przez samych zainteresowanych), dla zalogowanych użytkowników możliwość tworzenia "własnych" kolekcji: każda kolekcja mogłaby obsługiwać status "prywatna" lub "publiczna" (możliwość wywołania linku URL kolekcji) i zawierać pole komentarza/notatki mechanizm prezentowania bazy zbiorów wraz z wyszukiwarką. Na stronie internetowej www.wmwm.pl obiekty zostaną posegregowane wg działów sztuki, a w ich obrębie wg nazw samodzielnych kolekcji. Na stronie umieścimy wyszukiwarkę z kryteriami wyboru dotyczącymi: działów, tematyki, okresu powstania, autorów. Informacje dotyczące pojedynczych eksponatów będą zawierały zdjęcie, dane przekopiowane z działającego w Muzeum systemu muzealnego MONA. Planujemy możliwość tworzenia przez zalogowanych użytkowników własnych kolekcji i wyświetlanie ich dzięki komputerowi z dostępem do sieci internetowej (np. nauczyciel wybiera ze zbiorów obiekty, zapisuje kolekcję na swoim koncie i jako galerię wyświetla uczniom). Kolejny ważny element to e-czytelnia z książkami i zbiorami dokumentów w formacie PDF. Czytelnik będzie mógł te zbiory przeczytać za pomocą przeglądarki internetowej lub ściągnąć na dysk twardy komputera. Zbiory będą udostępniane w sieci internetowej bezpłatnie tylko i wyłącznie do celów niekomercyjnych.

 

 

Regulamin konkursu:

 

 

§ 1

Organizatorem konkursu jest Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

 

§ 2

Konkurs obejmuje wykonanie logo strony internetowej Wirtualne Muzeum Warmii i Mazur (www.wmwm.pl). Logo będzie wykorzystywane na stronie internetowej Wirtualnego Muzeum Warmii i Mazur, Muzeum Warmii i Mazur oraz na wszelkich materiałach reklamowych promujących projekt.

 

§ 3

Termin nadsyłania prac: 16 listopada 2012 r.

 

§ 4

Gotowe prace należy nadsyłać na adres: Sebastian Mierzyński, Muzeum Warmii i Mazur, ul. Zamkowa 2, 10-174 Olsztyn, lub pozostawić w kopercie w sekretariacie Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Startujący w konkursie zobowiązany jest:

  • przedstawić pracę opatrzoną godłem,
  • pracę na nośniku elektronicznym,
  • kopertę opatrzona godłem zawierającą informacje o twórcy.

 

§ 5

Komisja konkursowa oceni nadesłane prace do 30 listopada 2012 r. Wyniki zostaną ogłoszone na stronie internetowej Muzeum: www.muzeum.olsztyn.pl.

 

§ 6

Główna i jedyna nagroda wynosi 1500 zł brutto, która stanowi jednocześnie honorarium za opracowanie logo. Nagroda zostanie wypłacona w styczniu 2013 roku.

 

§ 7

Zwycięzca konkursu jest zobowiązany wyrażenia zgody na wykorzystanie logo na stronie internetowej Wirtualnego Muzeum Warmii i Mazur, Muzeum Warmii i Mazur oraz na wszelkich materiałach reklamowych promujących projekt.

 

Pobierz PDF

https://muzeum.olsztyn.pl/1956,wirtualne-muzeum-warmii-i-mazur.html

Zmarła dr Kamila Wróblewska

Wynik: 42 2015-02-09 00:00:00

Kamila Wróblewska (1928-2015)

 
Przyczynek do biografii naukowej i muzealniczej Kamili Wróblewskiej.
(tekst napisany z okazji 80. rocznicy urodzin Kamilii Wróblewskiej, zamieszczony w Roczniku Olsztyńskim, t.XVIII,2009 r.)
Kamila Wróblewska urodziła się 1 IX 1928 roku w Zagrobeli koło Tarnopola. W latach 1950-53 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Dyplom magistra historii sztuki uzyskała w 1961 roku na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem Michała Walickiego. Jej praca magisterska „Gotycka płyta nagrobna Kunona von Lebenstein w Nowym Mieście nad Drwęcą” zastała opublikowana w tym samym roku. W 1981 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem Mariana Kutznera. Rozprawa doktorska „Późnogotycka snycerka na Warmii i w Sambii” nie została opublikowana.
W latach 1947-54 pracowała jako nauczycielka i bibliotekarka na Śląsku. W 1954 roku przybyła do Olsztyna, gdzie do 1959 roku pracowała w Urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie. Od 1959 do emerytury w 1989 roku pracowała w Muzeum Warmii i Mazur (początkowo Mazurskim) w Olsztynie jako kustosz i kierownik Działu Sztuki, potem Działu Sztuki Dawnej. Jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Warszawie, a przez wiele lat kierowała sekcją olsztyńską SHS, była członkiem Ośrodka Badań Naukowych w Olsztynie oraz komitetu redakcyjnego Rocznika Olsztyńskiego.
Zaczynając pracę w olsztyńskim muzeum przejęła pod opiekę nie tylko wielki (wówczas około 1600 obiektów) zbiór malarstwa, rzeźby, grafiki od średniowiecza po wiek XIX. ale także rzemiosła artystycznego. To ostatnie wydzielono w osobny dział znacznie później. Prace w tym dziale prowadziła jednoosobowo aż do początku lat 80-tych! Tym bardziej jej dorobek muzealny przedstawia się imponująco: sumienne i kompletne opracowanie zbiorów (komplet kart katalogu do sztuki średniowiecznej, malarstwa nowożytnego, rzeźby i grafiki), liczne wystawy w macierzystym muzeum i poza nim, opracowania naukowe i popularyzatorskie, wystąpienia na sesjach naukowych i popularno-naukowych . Jej szczególną zasługą jest zgromadzenie w naszym Muzeum wielu wartościowych a niedocenianych swego czasu dzieł sztuki lokalnej. Pozyskiwanie cennych obiektów zwłaszcza poprzez penetrację tzw. terenu wzbogacało istniejące już kolekcje, że wspomnę tu tylko o jednym z takich spektakularnych nabytków jak monumentalne epitafium Dohnów z ok. 1600 roku. Poświęciła temu interesującemu zabytkowi sztuki, dokumentowi historii i konserwacji dwa artykuły w Komunikatach Mazursko-Warmińskich i Roczniku Olsztyńskim. Systematyczne przekazywanie do konserwacji obiektów pozyskanych i tych z wcześniejszych zbiorów oraz nawiązanie przez nią kontaktów z UMK w Toruniu i tamtejszym Zakładem Konserwacji Zabytków na Wydziale Sztuk Pięknych – to również jej zasługa. Kontakty z tym- co wymaga podkreślenia- społecznym partnerem zaowocowały w 1971 roku wystawą i katalogiem (wspólnie z Elżbietą Celińską) z okazji 25-lecia konserwacji muzealiów w województwie olsztyńskim. Warto też wspomnieć, że kontakty te owocnie trwają po dzień dzisiejszy. Już w tym katalogu K. Wróblewska zarysowała ciekawą problematykę, którą kontynuowała w latach następnych, mianowicie związki artystyczne i historyczne naszego regionu z Rzeczpospolitą. Zabrzmiała ona w pełni na obszernej i wielowątkowej wystawie (wspólnie z Andrzejem Rzempołuchem) w 1988 roku. Wystawa ta została nagrodzona przez Ministra Kultury i sztuki wyróżnieniem II stopnia. W ekspozycji wykorzystano oprócz zbiorów olsztyńskich cenne eksponaty z najważniejszych muzeów, bibliotek i świątyń polskich z Jasną Górą na czele, ilustrujące specyfikę kulturową i historyczną naszego regionu właśnie w kontekście związków z Rzeczpospolitą. Na tej wystawie ważne miejsce zajmowały podobizny czy pamiątki związane z rodem Doenhoffów, którym K.Wróblewska poświęciła wcześniej i później kilka ważnych opracowań na czele z katalogiem (wspólnie z Franciszkiem Sokołowskim) podobizn tychże w zbiorach nie tylko olsztyńskich ale innych muzeów polskich.
Jednakże najwcześniej zajęła się tematyką malarstwa sensu stricte. Już w 1965 roku ukazał się jej pierwszy katalog, który towarzyszył wystawie „Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego” i w tym samym roku artykuły w dotyczące portretu Albrechta Zygmunta Stanisławskiego, Albrechta Tettaua czy rodziny Niedermannów. Zapoczątkowała nimi tematykę wielkiej i niezwykle cennej kolekcji porteru szlacheckiego naszego regionu. Temat ten poszerzony o inne gatunki dawnego malarstwa regionu został uwieczniony w wydawnictwie albumowym w 1978 roku. Praca ta została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie Ministerstwa Kultury i Sztuki. Wcześniej jeszcze wydała obszerny artykuł dotyczący warmińskiego malarza epoki baroku Piotra Kolberga i opracowanie (wraz z E. Celińską) dotyczące zespołu wizerunków pastorów ewangelickich. W 1976 roku była autorką dużej wystawy i opracowania katalogowego ( i ponad dwadzieścia własnych not katalogowych) pokazujące różne typy dawnego portretu dziecięcego. Pośród zaprezentowanych tam ponad 50. obrazów z różnych muzeów polskich ozdobą był najpiękniejszy chyba w zbiorach olsztyńskich XVII-wieczny portret trojga dzieci Dohnów autorstwa Pietera Nasona.
We wspomnianej wystawie i katalogu z 1965 roku zarysowała się też odrębna w tym zbiorze, niezwykła w zbiorach polskich, kolekcja portretu holenderskiego XVII wieku. Tematowi temu poświęciła kolejne, długie lata pracy, a jego uwiecznieniem było otwarcie stałej galerii w odbudowanym pałacu Dohnów w Morągu w 1986 roku i publikacja ( złożona wraz z wystawą, a wydana już na emeryturze Kamili Wróblewskiej) katalogu naukowego, a następnie artykułu przedstawionego na sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki omawiającej wpływ Niderlandów na sztukę w Polsce. Artykuł poszerzał tematykę malarstwa portretowego o artystyczne i historyczne związki rodu Dohnów z Niderlandami, mające bezpośredni wpływ na powstanie kolekcji holenderskich w pałacach tego rodu w naszym regionie.
Niektóre z portretów holenderskich opracowała, jak i inne wspomniane wyżej pojedyncze dzieła, znacznie wcześniej, na początku swej pracy w muzeum i przedstawiła ogólnopolskiej publiczności w Biuletynie Historii Sztuki już 1963 roku.
Jednakże pierwszą i chyba największą jej pasją w muzeum była sztuka średniowieczna, której poświeciła także wiele lat pracy, począwszy od żmudnych badań porównawczych także zagranicznych , bibliograficznych i archiwalnych na opracowaniach drukowanych, odczytach i wystawach kończąc. Pierwsze artykuły na ten temat publikowała już w latach 60-tych i później ale najważniejszym był obszerny artykuł w Roczniku Olsztyńskim. sygnalizujący wagę i ogrom tematu oraz potrzebę dalszych badań. Podsumowaniem ówczesnego stanu badań był katalog zbiorów i wystawy z 1979 roku „Sztuka średniowieczna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego” oraz kolejne opracowania syntetyzujące tematykę .Ubolewać należy, że nie wyszła drukiem jej rozprawa doktorska dotycząca tego tematu oraz , że nie ukazała się jeszcze synteza rzeźby gotyckiej w Polsce, do której K.Wróblewska napisała zespół haseł poświęconym dziełom gotyckim z terenu dawnych Prus. Oprócz prac drukowanych trwałym śladem jej działalności wystawienniczej pozostaje stała galeria sztuki gotyckiej na zamku w Lidzbarku Warmińskim, o której jak słusznie powiedziano, iż Kamila Wróblewska stworzyła wystawę reprezentatywną dla kultury artystycznej naszego regionu.
Już na emeryturze opublikowała niezwykle ważny tekst przypominający pionierskie lata ochrony zabytków na Warmii i Mazurach i zawiłe losy dzieł sztuki po II wojnie światowej. Kontynuacją tego tematu był też artykuł poświecony Janowi Grabowskiem, pierwszemu olsztyńskiemu naczelnikowi Wydziału Kultury, pełniącemu jednocześnie funkcję „proto konserwatora” wojewódzkiego. W późniejszych latach opublikowała w krakowskich „Studiach Wawelianach” artykuł o wawelskim portrecie Fryderyka Henryka Orańskiego. Najważniejszą jednak, moim zdaniem, publikacją z tego czasu jest synteza malarstwa naszego regionu od XVI do połowy XVII wieku napisana dla Uniwersytetu w Osnabrueck w tomie poświęconym kulturze Prus doby nowożytnej. Wielka szkoda, że ten mało dostępny tekst nie ukazał się w języku polskim. Najnowszym, wydanym drukiem jej tekstem jest artykuł o XVII wiecznej płycie nagrobnej Eulenburgów z kościoła w Galinach, zamieszczony w księdze pamiątkowej poświęconej prof. Januszowi Jasińskiemu w 2006 roku. K.Wróblewskiej bardzo zależało na oddaniu szacunku i przyjaźni Profesorowi. Mimo braku materiałów, właściwej biblioteki w jej nowym miejscu zamieszkania, z dala od ukochanych Warmii i Mazur i braku też zdrowia, z wielką mobilizacją i zapałem zrealizowała honorowe uczestnictwo w kręgu osób poświęcających swoje prace Jubilatowi.
Przytaczana wyżej bibliografia nie obejmuje wszystkich prac K.Wróblewskiej, gwoli ścisłości wspomnieć jednak trzeba o kilkudziesięciu jej publikacjach prasowych już od lat 50-tych na łamach głównie olsztyńskiej (Warmia i Mazury, Głos Olsztyński, Gazeta Olsztyńska, Panorama Północy) ale i ogólnopolskiej (Życie Literackie, Polska) prasy, w których omawiała, czy recenzowała przede wszystkim wystawy olsztyńskich plastyków czy wydawnictwa dotyczące kultury regionu.
Zarysowana powyżej bibliografia ukazuje przede wszystkim wszechstronne i niezwykle szerokie zainteresowania K.Wróblewskiej ale też z drugiej strony, jak zauważa jej następca w dziale którym kierowała, „wagę dorobku naukowego K.Wróblewskiej należy mierzyć nie tyle liczbą publikacji, co faktem elsplorowania dziedzin i zagadnień słabo rozpoznanych lub wręcz nie podejmowanych przez wcześniejszych badaczy”. Zarys ten nie oddaje natomiast trudów samotnego (często dosłownie) w swej pracy twórczej człowieka borykającego się z przytłaczającymi sprawami administracyjnymi, które jako szef działu musiała także wykonywać.
I na koniec kilka bardziej osobistych refleksji. K.Wróblewska jako pierwsza zaopiekowała się mną ( i nie tylko mną) w muzeum w sensie zawodowym i czysto ludzkim. Mimo ciągłego nawału pracy udzielała setek konsultacji nie tylko mnie ale też rzeszy studentów i bardziej zaawansowanych badaczy. Wskazywała literaturę i źródła czy materiały porównawcze, zachęcała do publikacji, wspomagając swoją wiedzą i cennymi kontaktami, także zagranicznymi, bez których ta praca nie byłaby możliwa, a w każdym razie bardziej mozolna. Z niezwykłą wspaniałomyślnością udzieliła mi miejsca, jako nieopierzonemu jeszcze muzealnikowi, obok swego nazwiska w katalogu malarstwa holenderskiego, chociaż mój udział w jego realizacji był raczej symboliczny wobec jej kilkudziesięcioletniej pracy nad tym tematem. A z drugiej strony, w jej publikacjach uderzała mnie zawsze skrupulatność (czasem na wyrost) z jaką podkreślała zasługi i pomoc innych. W większości jej tekstów znajdziemy podziękowania dla wszystkich osób, które w ważnych czy mniej istotnych szczegółach wspomagały ją w pracy. I nie dotyczy to tylko naukowców ale też osób prywatnych, administratorów i po prostu osób życzliwych. Ta cecha wśród badaczy jest niestety coraz rzadziej spotykana.
Z biegiem lat także doceniamy coraz bardziej jej umiejętność zwięzłego i celnego formułowania ocen i niezwykłą, bo nie daną każdemu historykowi sztuki intuicję. Jej ustalenia, bez względu na zaawansowanie badań nad sztuką regionu, zawsze będą przywoływane.
Magdalena Bartoś
 


T. Oracki, Twórcy i działacze kultury w województwie olsztyńskim w latach 1945-1970, Olsztyn 1975, s.199-2000; A. Rzempołuch, Nota biograficzna (z okazji przyznania K.Wróblewskiej nagrody Dyrektora MWiM w 1997r.) , mps
K.Wróblewska, Komunikaty Mazursko-Warmińskie, 1961.
K.Wróblewska, Renesansowe epitafium Piotra Dohny i Katarzyny Czemówny, Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1972, nr 4, s. 491-506
K.Wróblewska, Konserwacja epitafium Piotra Dohny, Rocznik Olsztyński, 1981,t.XII/XIII, s.19-31
E.Celińska, K.Wróblewska, Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego, Olsztyn 1971
K.Wróblewska, Polskie tradycje w portrecie pruskim ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Seminaria Niedzickie, Krakow1985, s. 81-83
A.Rzempołuch, K.Wróblewska, W stronę Korony. Więzi Warmii i Prus z Rzeczpospolitą w XVI-XVIII wieku, Olsztyn 1988
K.Wróblewska, Portrety Bogusława Doenhoffa- autora Dziennika Podróży do Warszawy z 1780 roku, Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1980, nr.3, s.339-348
Uwagi do biografii Władysława Doenhoffa, Komunikaty Mazursko-Warminskie,1988,nr 3-4,s.289-295.
K.Wróblewska, F.Sokołowski, Ikonografia rodziny Doenhoffów w zbiorach muzeów polskich, Rocznik Olsztyński,1989,t.XVI, s.393-2350.
K.Wróblewska, Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego, Olsztyn 1965,( wstęp do części holenderskiej-Anna Dobrzycka)
K.Wróblewska, Ernest Knopke i jego portret Albrechta Zygmunta Stanisławskiego,Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1965, nr1,s.17-30
K.Wróblewska, Portret A.Tettaua w zbiorach Muzeum Mazurskiego, Rocznik Olsztyński,1965 t.V, s. 435-352
K.Wróblewska, Artystyczna rodzina Niedermannów z Dobrego Miasta, Warmia i Mazury, 1968, nr.6,s.23
K.Wróblewska, Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku, Olsztyn 1978
K.Wróblewska, Piotr Kolberg, malarz warmiński końca XVII i początku XVIII stulecia, Komunikaty Mazursko-warmińskie 1969, nr 3, s.295-330
E.Celińska, K.Wróblewska, Nad ikonografią polskich pastorów ewangelickich z terenu Mazur, Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1969, nr 4, s.475-524
K.Wróblewska, Dawny portret dziecka ze zbiorów polskich, Olsztyn 1976
M.Bartoś, K.Wróblewska, Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Olsztyn 1993
M.Bartoś, K.Wróblewska, Niderlandzkie epizody rodziny zu Dohna w ikonografii portretowej na podstawie zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie (w:) Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki  Toruń 1992, Warszawa 1995,s.389-416.
K.Wróblewska, Nieznane portrety Pietera Nasona i Caspara Netschera w zbiorach Muzeum Mazurskiego w Olsztynie, Biuletyn Historii Sztuki, nr 4, 1963, s.270-281
K. Wróblewska, Późnogotycka brązowa płyta nagrobna biskupa warmińskiego Pawła Legendorfa, Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1966,nr 1, s.115-125;tejże Pokłon Trzech Króli, płaskorzeźba z Kolna Reszelskiego, Komunikaty mazursko-warmiśkie,1966, nr 4; tejże, Późnogotycka sztuka na Warmii po pokoju toruńskim, Biuletyn Historii Sztuki, 1967,nr 4, s.588-589
K.Wróblewska, Łukasz Watzenrode jako fundator dziel sztuki, Komunikaty Mzaursko-Warmińskie,1972, nr 1,s.149-157;tejże Średniowieczna snycerka ołtarza z Bartoszyc, Komunikaty mazursko-Warmińskie,1973, nr3 s.199-208; tejże, Średniowieczny ołtarz z Lwowca, Komunikaty Mazursko-Warmińskie,1976,nr 1, s.47-48; tejże, Średniowieczny ołtarz św.Wojciecha w Muzeum Zamkowym w Malborku, Komunikaty Mazursko-Warminskie,1977,nr3-4, s.299-305; tejże, Nieznane dzieło średniowiecznej snycerki warmińskiej-grupa rzeźbiona św.Anny Samotrzeciej, Rocznik Olsztyński, 1983,t.XIV/XV, s.213-221.
K.Wróblewska, Późnogotycka sztuka na Warmii po pokoju toruńskim 1466 roku , Rocznik Olsztyński 1972, t.X,s.9-89
K.Wróblewska, Kultura artystyczna Warmii i Prus Krzyżackich u schyłku XV i na początku XVI wieku (w:)Dzieje Warmii i Mazur w zarysie, t. I, Warszawa 1981, s.167-187. Synteza ta ukazała się także (w:) Warmia i Mazury. Zarys dziejów, Olsztyn 1985,s.177-189; tejże, Późnogotycka snycerka warsztatów królewieckich w Prusach, (w:) Sztuka Prus XIII-XVIII wieku, Toruń 1994, s.147-177
A.Rzempołuch, Późnogotycka rzeźba na Warmii, w Sambii i Natangii (w:)Program MWiM, nr 3,2008 r.
K.Wróblewska, I zabytki maja swój los (w:), Ostpreussische Gutshaeuser in Polen p.red. A. zu Eulennburg, Muenchen 1992
K.Wróblewska, Pałace pruskie w sprawozdaniach Jana Grabowskiego w latach 1945-1946, Borussia 1993, nr 7,s.45-50.
K.Wróblewska, Portret Fryderyka Henryka Orańskiego Namiestnika Zjednoczonych Niderlandów(w:) Studia Waweliana,1995,t.IV, s.93-112
K.Wróblewska, Das Portrait in Preussen vom 16. bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts(w:) Kulturgeschichte Ostpreussens in der Fruehen Neuzeit, Tuebingen 2001, s.429-502.
K.Wróblewska, Płyta nagrobna Botha i Elżbiety zu Eulenburgów z kościoła w Galinach (w:) Nad Bałtykiem, Pregołą, Łyną XVI-XX wiek. Księga pamiątkowa poświęcona Jubileuszowi 50-lecia pracy naukowej Profesora Janusza Jasińskiego, Olsztyn, 2006, s.139-147.
A.Rzempołuch, Nota biograficzna, op.cit.

 

 

1620

https://muzeum.olsztyn.pl/2666,zmarla-dr-kamila-wroblewska.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko